Tuesday 24 April 2007

AIK-Hammarby kontra Manchester United-Milan

Tisdagnatt den 24 april 2007
Jag visste vad jag gjorde. Jag gav fan i att gå på Råsunda och se AIK-Hammarby. Jag såg Manchester United-Milan. Semifinal i Champions Leauge. Fantastisk match. En helt annan nivå än Stockholmsderbyt. Världsstjärnor mot korpspelare. Går inte att jämföra. Va, Kaka två supermål och Rooneys andra halvlek. Då hade Uniteds Ronaldo på egen hand sprungit milanspelarna trötta så resten av laget tog över i andra, trots att Milan ledde med två ett efter Kakas fullträffar. Onsdagkväll är det Chelsea-Liverpool. Kan inte bärga för matchen. Heja, Liverpool!
En ny planet är siktad 20,5 ljusår från jorden. En planet som ser ut som vår. 20,5 ljusår. Fatta hur långt bort det är. Ibland kan jag känna att det är trist att vi inte har en planetgranne närmare än så. Fast å andra sidan kanske inte vi människor hade levat då. De hade tagit ihjäl oss. Men, blotta tanken kittlar. För lite till mans så har alla tittat uppåt och tänkt på andra livsformer.
Idag kom våren. Den kom med sydvästlig vind och den kom med ett leende. På väg till arbetsförmedlingen gick jag i min blå Manchester-kavaj och svart väska om halsen. Jag saknade en Magnum Ecuador att smaka på. Solen kändes som den kittlade min hud och jag ville ta hela livet i mitt hjärta. Och jag som är uppväxt i Arvidsjaur och så får jag uppleva det här. Våren. Våren och snöfritt och löv slår ur. Till och med luften var ren. Jag kände mig fri. Människor jag mötte log och deras vita leenden såg ut som ren vit mjölk, ögonen sken och alla skrattade. Mer vår blir de framöver och rykten går att det blir tjugofem grader på torsdag. Fantastiskt.
Var på AF för att träffa en arbetspsykolog. Det är jag som har krävt det. Eller velat. Jag vill verkligen se vad jag ska göra av resten av mitt liv. Egentligen är det glasklart. Det är ju skapande jag ska hålla på med men jag får se vad psykologen säger. Hon kan ju tro att jag bli sängmekaniker eller djurskötare. Inget kan vara mer fel.
Hörs i morgon, kanske!
/Peter

No comments: