Monday 30 April 2007

Mycket och lite om vardagen

Måndagsnatt eller tisdag 30 april/1 maj -07

Ja, jag borde vara blogga oftare än vad jag gör än sitta och chatta. Jag vet. Men, jag chattar ändå. Jag sitter och chattar så länge att jag orkar inte skriva på min blogg, eller bloggar. Nu är jag så jävla trött på att sitta och chatta så jag är rent utled på det och det ger mig inget. Inte ett dyft.
Annars kan ju den som vill skriva brev till mig på peterpoet@passagen.se

Jag vill bli känd. Jag vill bli utgiven författare och jävlar vad jag jobbar på det och jag kommer att bli det. Försök skriv ett manus den som gafflar med mig och insinuant undrar när det kommer en bok. Skriv själv, era jävlar, vill jag säga men det gör jag inte men inom mig kokar det, för jag skriver i sand då ingen annan kan se att jag jobbar med mina texter. Johan och mina konstnärssjälar i Arvidsjaur, Jokkmokk, Stockholm eller Umeå förstår men inte de okunniga. Mina studiekamrater förstår och min lärare, givetvis.

Så har VM-ishockey börjat. Och jag ska vara ärlig. Vi har börjat bättre än jag trodde. Visst vi mötte Italien i första matchen och vann lätt, men Lettland är inte att leka med. Och nog trodde jag på vinst men inte så klar seger. Sättet mina vänner, som vi vann på. Stabilt och säkert. Bra skridskoåkning, tekniskt och takiskt rejält. Letterna hade trycket på oss från mitten av första till periodpausen. Sedan tog ett välspelat Tre Kronor över med kvickt och bra passningsspel. Kanon, grabbar. Nu ska det gå susen mot Schweiz, men det blir en annan typ av tillställning. Alplandets lirare är ett gäng som inte vill spela utan överlåter initiativet till motståndarna och de kommer inte att släppa till nåt. Men, tuggar vi på som mot Lettland och får isär deras backspel genom att vara rörliga och ha ett kvickt passningsspel är det klart.

Jag såg Al Gores film "En obekväm sanning" igår kväll, lördag. Och den är obekväm. Sanningen om jordens tillstånd. Orsakerna är många men det är vi människor/individer som skaffat denna obalans. För mycket utsläpp, för många människor på jorden yta och för mycket energi till uppvärmning och el. Skogsbränder är också en anledning. Men, det är människan som är upphovet till allt. Främst bilföretagen i USA skiter i vilka bilar de gör och hur mycket bensin de drar, fabriker(främst kolkraftverk i exempelvis Kina) släpper ut så mycket skit så att det räcker och blir över, vattnet förstörs av utsläpp av allehanda kemikalier och olja. Sedan att främst den för jorden så viktiga regnskogen skövlas av möbelföretag eller matkedjor i Brasilien där kor ska beta och gödas upp. Regnskogen skövlas i Malaysia för att fabriker ska byggas och människor ska ha nånstans att bo. Jag fattar inte, vi skjuter oss i foten. Vi lever i nuet som jorden är outsinlig och räcker till för alla. Men, det gör den inte. Sedan så knullar män och kvinnor i U-länderna i religionens tecken så där ökar befolkningen dramatiskt. Och det är ju tveeggat. FN vaccinerar barn och vuxna i U-länder mot sjukdomar och mat får de. Men, skydda sig gör de inte. Och fler blir vi. För när det kommer till det lilla när en familjefar i en by i Malaysia letar efter mat eller jobb, så inte tänker han på klimatförändringarna då. Då är det mat för dagen eller pengar han tänker på och det ju logiskt.

Var ute med Johan i Stockholm söndagkväll. En fin kväll men vi var nära på att inte få komma in på Kellys. Ett hårdrockställ med kanonmusik. Vi var nyktra och jag drack två öl där. Inget annat. Tydligen så passade vi inte in i åldersstrukturen. Vi var bland de klart äldsta. Åldersnojan breder således ut sig. Fy, fan så illa! Vi är inte alla lika, fy fan, säger jag!

Nu är det klart Zlatan spelar inte EM-kvalmatcherna mot Danmark och Island. Fan så synd. Tänk dig att få se honom avgöra på Parken. Vilken dröm. Men, min son, Simon tycker att Skåne är Danmark oavsett idrott. Och då spelar det ingen roll om halva landslaget kommer från Skåne. Utan Skåne i landslagen hade vi inte spelat i många mästerskap genom åren. Nej. Ja, kanske hemma-VM 58 och EM 1992. Så de som tycker att Skåne ska till höra Danmark borde tänka efter ett par varv i sina skallar.

Socialdemokraterna höjer a-kassan när de kommer till makten 2010. Jag önskar det vore val nyval idag. Så illa som en sittande regering som vi har nu har behandlat sitt folk har jag aldrig varit med om nånsin. Aldrig. Och de pragmatiker som ville se förändring fick nog mer än vad de önskade. Vad händer om en regering inte har nåt förtroende överhuvudtaget vid en SIFO-mätning? Hur som helst så är jag glad att jag inte röstade fram de som sitter där. Det var ju ett missnöjesval mot Göran Persson. Han blev ett rött skynke för partiet och ett hinder som inte lyssnade på folket och ignorerade den önskan om jobb som var den viktigaste frågan och en fråga som Göran Persson la till handlingarna som oviktig. Det var ett självmål och inget annat. Ska ut och demonstrera i morgon och jag kommer att gråta lyckotårar den dag då vänsteralliansen tar makten.

Jag är fattig. Fattig som en lus som springer på en hårlös hund. Jag är avstäng från a-kassan från och med den tolfte mars i år, bara för att en kebabsnubbe inte pratade rent och att jag var sjuk och otydlig så är jag avstängd på grund av missförstånd. Och jag tyckte att mötet med restaurangägaren gick bra och tyckte verkligen om honom. Han var trevlig och bjudsam. Berättade vad han behövde för personal och det var två stycken och vi pratade om tjänsten och hur jobbet går till, hur många som jobbar där, hur kött och grönsaker tas omhand och kommer till grillen färdigt och klart. En kund ska få maten snabbt och kvickt. En kund ska sitta i max femton minuter i restaurangen. Å det enda jag frågade om var att inte ringa in mig samma dag om de behövde en anställd den dagen. Han skulle höra av sig. Han har inte hört av sig än. Däremot AF och min a-kassa. Hur jag ska klara juni vet jag inte. Det måste gå. Men som det är nu så har jag inte pengar till någon som helst räkning. Oavsett om det är hyra eller annat nödvändigt.

Ska logga ut nu. God natt med er kära vänner!

/Peter!

No comments: