Monday 7 May 2007

Måndag den 7 maj 2007 - min livsnjutning

En regnig måndagmorgon. Men den tog sig med sol. Så har jag jobbat. Och det var skönt. Jag får pengar och det behöver jag sannerligen!

Jag är en livsnjutare med allt vad det innebär. Och det är en livsinställning som kommit med åren. Det stora steget till min livsnjutning fick jag då jag låg inne på Umeå universitetssjukhus i oktober 2005 då min urinblåsa blev opererad. Jag var inlagd i nästan två veckor och fick inte går ut. Visst fick jag gå på lasarettets kiosk men det kändes i kroppen att jag gick iväg. Jag var svag och bräcklig i kroppen. Konditionen som bortblåst, tur att jag hade en bra grundkondis. Men, när jag vaknade på rygg vid fyratiden på lördagsmorgon andra natten efter den sex timmar långa operationen kände jag inte att jag skulle fixa att överleva. Jag tittade ut och regnet föll den tidiga morgonen. Jag lyfte på täcket. Min kropp var som en gammal F1-motor där fyra slangar hängde var dragna från min urinblåsa och jag hade kateter. I armen var dropp inlagt. I salen jag sov i låg en mycket trevlig man från Skellefteå och snarkade högt. Jag vaknade av hans snarkande. Jag tittade ut genom fönstret och tänkte att härifrån kommer jag aldrig. De tunna slangarna, som var instuckna i mig, var gula och röda av innehållet från mig. Till slut tog det sig för mig och jag blev piggare och piggare. Det svåraste för mig de kommande dagarna var gå på toaletten. Jag fick inte krystam för då skulle det långa operationsärret från naveln till penisroten gå upp. Det var ju viktigt att få igång magen men krysta fick jag inte. Det gick till slut men hur det gick berättar jag inte, till det överlåter jag till er fantasi. Jag kände mig inlåst på sal. Kändes som jag aldrig skulle få komma hem och dagarna gick som jag promenerade i kola. Efter tolv dygn kom jag hem. Då var jag svag som en kattunge. Jag blev piggare och piggare. Men, svag var jag och sår på magen hade jag att ta hand om. Det enda negativa med det hela är att jag inte får dricka så mycket öl. Istället har jag blivit en större rödvinsdrickare i istället. Vilket är bra. Fast öl är gott det också. Helst tjeckiskt i Prag. Så småningom blev det bättre och bättre i mig. Nu är jag frisk men med ett långt ärr under naveln.

För mig är livsnjutning:
att ge en tjej en orgasmen
god tonfiskmiddagett
gott glas Oude Kaap
en god bit äkta Valrhona manjari 64 % grand cru gjord på criollobönornaen
vacker solnedgång om sommarenen
fin kväll med mina vänner på krog eller hemmavid hos en vän
en kväll med härlig sport på TV och då främst ishockey eller fotboll
ett skratt från min son eller mina yngre systerdöttraratt
sitta med släkten och spela sällskapsspel
ett härligt löppass där jag får ta ut mig
en varm sommardag och jag får äta en god Magnum Ecuador
en Metallica-show
att stiga upp en morgon och se att det är diskat
att under löppasset höra fåglar sjunga längs den väg jag springer
en mysig hemmakväll
att sitta på kafé i timmar

Oavsett om det handlar om mitt författande, bra sex, vin, mörk choklad, mat, gott sällskap, en bra film, bra sport på TV, så handlar det om att jag fått en större inställning att njuta, de där dagarna på sjuksal och som sjukskriven och inte orka nåt var jättejobbigt och nu värderar jag livet och njutningen högre. En annan tankeställare kom i februari 2004. Då såg jag min far i respirator efter hans andra hjärtoperation djupt nedsövd och det var samma dag som han blev opererad. Direkt efter operationen var han död. Han räddades av hjärtläkaren som opererade honom då denne följde honom på intensiven efter operationen. Min fars hjärta stannade och läkaren öppnade upp bröstet på min far och tog tag i hjärtat och pumpade igång det med handkraft. Han var således borta ett par minuter och utan det rådliga ingripande så hade min far inte levt idag. Att se honom som en grönsak var inte kul.
Och en sak som vaknade i mig var att ta vara på livet vad det än har att ge, att njuta mer, för man vet inte när livet tar slut.

Att värdera livet högre och bättre har blivit en livsstil för mig. Och att njuta har blivit en väg för mig i livet.

Jag blir så ledsen, så ledsen rakt in i mitt hjärta för den kidnappade treåriga engelska tjejen. Hon som oskyldigt offer blir drabbad av det helvetesmonster som rövat bort henne. Jag är en vänlig själ, andlig och tillmötesgående, förstående och positivt tänkande. Då det gäller denna tjej går mina inre proppar. Får polisen tag i personen som kidnappade henne så ska denne långsamt pinas ihjäl utan möjlighet till nåd. Hans ollon ska få en behandling av stålborste och testiklarna ska utsättas för hårt tryck innan denne bit för bit styckas - levande givetvis!

Ursäkta mitt språk men det finns ingen livsbejakande i en kidnappare som våldför sig på en oskyldig treårigtjej.

/Peter

2 comments:

Mia said...
This comment has been removed by the author.
Mia said...

Hej!
Känner att du är på god väg tillbaka. Håller tummarna hårt och hoppas du kommer igång snart igen.
VET att du hittat en del av din "njutning" ;)
KRAM M