Thursday 31 May 2007

Torsdag den 31 maj 2007!

Det är en sorgens dag idag!
Ingen har dött men ett familjeföretag har gått i graven. Torggrillen AB säljs till en annan person än någon i familjen. Min farfar grundade Edströms kiosk under 1950-talet, som på 70-talet blev Torggrillen AB. Min far tog över kiosken 1971 och 1976 kom Freddy Markström. Tanken var väl att jag skulle ta över men tack vare eller på grund av egna livserfarenheter har jag genom åren sett och upplevt baksidorna med att driva en grill och dels egna erfarenheter av andra verksamheter än gatukök, som att jobba som journalist eller skriva prosa/poesi. Men, trots allt känns det som en sorgens dag. Sedan tror jag eller vet jag att jag hade inte varit rätt man för att ta över grillen. Vila i frid, Torggrillen AB. Må minnet av vad som skett i gatuköket genom åren och de kunder som handlat och suttit där glädjas i evigheter för nu kommer nya kvastar att sopa och tänger att vända på burgare!

Peter Edström!

No comments: