Sunday 3 June 2007

Söndag den 3 juni

Simon började prata om jämställdhet igår när vi skulle till Kungsträdgården för att träffa min mamma/ hans
farmor. Han tycker jämställdhet är kanon. Han är för lika löner och att bäst lämpliga person ska vara på sin bästa lämpliga arbetsplats och yrke, oavsett om det är en tjej eller kille. Men, när han tittar omkring på sina vänner, och jag ser mig runt på hemsidor jag är inne på dels avklädda och klädda bilder/sidor, så ser han med förundran hur det står till med jämställdheten. Simon har en kompis, vi kan kalla honom Kalle, som lever som singel och inte bryr sig om tjejers känslor och på sitt sätt är ärlig och berättat för de tjejer som kommer till honom att "Jag vill inte vara tillsammans med dig men vi kan gå hem till dig och ha sex". De tjejer som han träffar ser han som objekt. Han ser bra ut så för tjejernas skull förstår jag dem på ett sätt (jag har träffat honom) men saken är den att Simon är undrande för jämställdhetens skull. Här har tjejer genom åren kämpat för att bli jämställda med lika lön och rättigheter i samhället. Men när det gäller inom kärlek råder det ingen jämställdhet. Och jag ser det själv som grunden till jämställdhet att tjejer/kvinnor tar försig som killar/män alltid gjort och visar vem de vill vara tillsammans med. Men när det kommer till kritan så står de på sina knän och vill bli uppassade av män och hur dessa kvinnor ska få bra löner och jämställdhet i samhället begriper jag inte. Men, om jag håller med tjejer/kvinnor och söker uppskattning och uppmärksamhet av dem och försöker bli kompis för att sedan få träffa dem så blir jag nonchalerad och tagen som kuf. Allt jag innerst inne vill är att lära känna en som jag faller för och ta en kopp kaffe på ett kafé.

När jag är inne på lättklädda communitys så respekterar verkligen tjejer som inte vill ha brev från killar, och så är det även på andra sidor då tjejer inte vill få frågor om sex etc. Tjejer har lättare att ställa upp kravspecifikationer hur en kille ska vara än vad en kille har, eller har jag fel. Jag känner att som ödmjuk, inkännande individ så har jag det svårare att träffa nån tjej. Tjejer satsar istället på killar som är mer macho och målinriktade. Var kommer då Simons resonemang in. Ja, det att snälla killar inte har en chans på brudar. Det är väl både hans och min tankegång. Som när jag är inne på communitys så är jag inte rakt på om träff utan jag vill verkligen lära känna tjejerna i fråga. Och så är det även då jag går på krogen. Och där frågar man inte i andra meningen om man får knulla tjejen i fråga som jag pratar med. Det verkar vara det stående spörsmålet som kommer tidigt då killar tar konakt med just tjejer på nätet. Sådan är inte jag. Jag kommer att skriva mer om detta ämne, uttråkade som ni blir…men det är min blogg *L*

Över till annat:

Det är dagen efter vår så kallade seger över Danmark. Jag känner mig fortfarande tagen av matchen. Dels vår första halvlek och dels danskarnas andra. Båda lagen spelade på sitt bästa humör och tog fram det de är bäst på. Att sedan avslutningen blev så dramatisk och chockartad kan jag bara inte begripa. En man, en hjärndöd sådan, förstörde en tävlingslandskamp som var den bästa som Sverige spelat på år och dagar. Som till och med Danmark spelat på år och dagar. Jag får nog inte se en sådan match igen på bra länge. Kanske om när vi spelar mot Spanien borta. Det laget passar nog Sverige rätt bra och jag hoppas innerligt att Danmark tagit ihop sig och vunnit mot Nordirland och Spanien så de tar den andra platsen som väntar på bli besatt efter oss. Vinner vi mot Island på onsdag så har vi 18 poäng. Sedan har vi Lettland och Liechtenstein kvar och det ska vara sex poäng. Då har vi 24 och det ska vi klara oss på. Dessutom kräver jag revansch mot Nordirland. Så det ser onekligen bra ut.

Var på Smaka på Stockholm med mamma och Simon i Kungsträdgården i lördags. Ska dit igen ensam, men vilket utbud av mat och dryck. Jag säger då det. Passar på att titta in där på Nationaldagen. Blir en heldag på stan då…bara äta och må väl och njuta av livets goda. Tag chansen du med…Dricka billigt vin och äta gott. Jag kommer att satsa på det.

Tänk om jag fick ge reiki för en gångs skull!

/Peter

No comments: