Thursday 14 June 2007

Vad fan händer med Palestina? Torsdag den 14 juni 2007

Vad fan ska hända i Palestina? Vad händer om Hamas tar över Gaza-remsan? Al-Fatah samlar sig på Västbanken och lever sitt liv där. Jag bävar att om Hamas får rot i Gaza-remsan så lever Israel med en fiende så nära att de kan bli slickade i röven när helst de inte vill. För Israel blir Gaza-remsan en obehagligare upplevelse än att ha en igelkott under fötterna varje dag. Är det detta förstadium som Nostradamus varnade för i sina profetior. Enligt honom ska det smälla i Mellanöstern. Så vad händer om Hamas vinner i Gaza-remsan. Kommer Israel stillatigande att sitta still. Jag hoppas att inget händer överhuvudtaget men för dessa stridande män i Hamas är döden en befrielse och en väg till Gud. Låter jag enkel. Ja, det kanske är så. Men, med ett vildsint Hamas som inte erkänner Israel och i sin tur inte är erkända av Israel och Väst så är det en krutdurk där nere. Människor som bor på Gaza-remsan är desperata. De är utan mat, läkemedel och pengar. Hamas går fram som en ångvält mot sina egna och folket stöder dem. Vilka andra länder stöder Hamas? Iran, Syrien. Jag kan bara spekulera men hur kan de ha fått så mycket pengar.

Allt började med ett val i demokratisk anda som i Israel krävde för en tvåstatslösning i Palestina. Nu är det så att Hamas vann valet och Al-Fatah fick ge ifrån sig makten. Så funkar det i demokrati vid val. Men, vinnaren var inte godkänd av Väst eller Israel och stoppade allt bistånd till Palestina. Och så har det varit sedan Hamas vann valet. Folket har farit illa och landet är i konkurs. Sjukhus får inte mediciner, läkare jobbar utan lön och pengar är en bristvara. Hur de överlever på Gaza-remsan vet jag inte och jag vill inte tänka på det, för djävligt är det i alla fall.

Nu har president Abbas, från Al-Fatah, har utfärdat undantagstillstånd och upplöst den palestinska samlingsregeringen med Al-Fatah-och Hamasmedlemmar. Allt för att förhindra ett inbördeskrig. Om den palestinska kustremsan faller i Hamas händer så kommer Israel inte att stillatigande se på. Risken är stor att granatbeskjutningen av södra Israel ökar och att israelerna går in i Gaza-remsan igen. Vad händer då? Kommer Hamas allierade att sitta med händerna i kors?

Enligt en profetia av Nostradamus så inleds det tredje världskriget 2007 i Mellanösten, har han rätt eller har han fel? Vad säger din magkänsla? Jag hoppas ju innerligt att han har så vansinnigt fel så det bara brakar om det, annars är det bara att knäböja och hoppas på det bästa.

Nu över till annat:

Jag älskar min son, Simon! Jag älskar honom så innehelvete, även om det inte är gnisselfritt. När han idag, torsdag, inte ville säga var han skulle ut så blev jag orolig, fast å andra sidan – han är myndig och har all rätt i världen att göra vad man vill. Sedan det där att plocka bort och hjälpa till att städa är väl inte en prioriterad sak. Och det ska jag säga, mitt eget rum ser ut som ett smärre mysterium. Men på de gemensamma ytorna som kök, toaletter och vardagsrum kunde vi bli bättre. Mitt rum ska jag städa och det behöv verkligen. främst att plocka bort papper. Jag sover i ett litet rum som ska husera en halv en rumslägenhet och då finns datorn och en säng som är nittio centimeter bred där, en bokhylla och en byrå. där. Det blir att kasta papper och hålla efter sig.

De där pappa-generna låg bara vilande i kroppen och väntade på att få apteras och användas.

Sedan händer det alltid nåt omkring mig. Mer säger jag inte, men det har varit dramatiskt – mer än vad jag klarar egentligen.

Och så har jag fått STIM-pengar. Nu jävlar ska här uppträdas! Jag vill ha hjälp med att lägga ut min diktsamling "…andra halvlek" på MySpace. Jag har inte den möjligheten. Det jag har är bara RA-filer och inte Mp3 och vet inte hur jag kodar om dem dikterna så det blir Mp3-filer. Hjälp mig!

Dessutom kom skatten förra veckan. Hurra :-)
Och jag fick rätt mot A-kassan och AF.

Låt allt vara er gott och lyssna på er intuition. Den sviker er aldrig!

/Peter

No comments: